Sosiaaliset pikaviestit oppitunnilla

Mitä pikaviestit ja kehoviittomat mahdollistavat oppilaalle koulussa? Mariella kertoo kokemuksistaan haastattelussa.

Olen Mariella. Viittomanimeni viitotaan M-käsimuodolla hymyillä. Olen 12-vuotias tyttö Tervaväylän koululla viidennellä luokalla. Minulla on putkinäkö, kuulen implantilla vähän ja puhun vähän. Mariellaa haastattelee Tervaväylän koulun opettaja/viittomakielen tulkki Jake Köykkä. Haastattelu on tehty 22.3.2013.

Miksi käytät kehoviittomia?
Haluan tietää mitä ympärilläni tapahtuu.

Mikä on mukavin paikka kehossasi kehoviittomille?
Käsivarsi.

Mikä kehon osa on epämukavin paikka kehoviittomalle?
Reidet.

Kuinka pitkään olet käyttänyt kehoviittomia?
Aloitin kaksi vuotta sitten.

Kuka tai ketkä tekevät sinulle kehoviittomia?
Tällä hetkellä Moona (henkilökohtainen avustaja) ja Jake (opettaja), aiemmin myös Kristiina ja Tiina (henkilökohtaiset avustajat).

Missä tilanteissa sinulle tehdään kehoviittomia?
Toimintaterapiassa, liikunnassa, koulun eri tapahtumissa ja oppitunneilla.

Millainen kosketus on hyvä?
Kevyt kosketus.

Millainen kosketus on huono?
Painava ja raskas. Mutta kaikki on helppoa!

Osaatko itse tehdä kehoviittomia?
Kyllä.

Kenelle teet niitä?
Moonalle.

Oikein paljon kiitoksia haastattelusta sinulle!
Kiitos.