Toimintakeskus

Kuurosokeiden Toimintakeskuksessa sijaitsevat yhdistyksen päätoiminnot. Se tunnetaankin kuurosokeustyön keskuksena. Alue on Tampereen Hervannassa reilut 7,5 kilometriä kaupungin ydinkeskustasta. Perille on helppo löytää: ratikka 3 pysähtyy Pohjois-Hervannan pysäkillä, suoraan Toimintakeskuksen edessä. Ratikkareitti aina päärakennukselle asti on kuvailtu sanallisesti Sanakartat-sivustolla.

Video ratikalla saapumisesta Toimintakeskukselle

VTS Ristontalo

Vuonna 2017 valmistunut kerrostalo on monen kuurosokean ja viittomakielisen koti. Sen suunnittelussa on otettu huomioon esteettömyys aivan suunnittelun alusta lähtien. Talossa on helppo liikkua. Sen valaistuksiin ja kontrasteihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Asunnoissa on erityisiä turvaratkaisuja, kuten turvallisesti ylös aukeavat kaapistot, hellavahti jne. Rakennus sai tunnustuksena esteettömyyspalkinnon vuonna 2018.

Lisätietoja asumisesta ja asukkaaksi hakeutumisesta löytyy asumisen palveluista.

Keskustoimisto

Yhdistyksen keskustoimisto on Toimintakeskuksen C-rakennuksessa. Rakennuksessa toimivat järjestön hallinto, järjestöpalvelut ja viestintä. Tilat otettiin käyttöön vuodenvaihteessa 2017-18, kun remontti valmistui ja hallinto keskitettiin Toimintakeskukselle.

Päärakennus

Päärakennuksessa ovat kuurosokeusalan kirjasto , kuntoutustilat ja Martti Kemppi -kokoushuone. A-majoituksessa on majoitushuoneita kuntoutujille ja yöpyjille.

Päärakennuksessa on järjestetty vuosien aikana lukuisia tapahtumia, kuten kansainvälisiä kuurosokeiden päiviä. Martti Kemppi -kokoushuoneessa on myös uudistettu äänentoistojärjestelmä, jossa mikrofoniin puhuttu puhe kuuluu sekä induktiosta että kaiuttimista.

Kokousväkeä, tulkkeja ja työntekijöitä Martti Kemppi -salissa Kuurosokeiden Toimintakeskuksella

Lintuaura

Tässä rakennuksessa ovat järjestön ICT-koulutuksen ja kädentaitojen tilat. ICT-luokassa toteutetaan koulutustoimintaa tietotekniikkaan liittyvistä aiheista. Käsityötilassa järjestetään esimerkiksi kädentaito-, savi- ja taidepiirejä yhteistyössä Ahjolan kansalaisopiston kanssa.

Henkilö työstää saviruukkua käsin. Hänellä on kasvimaski.

Aistipuutarha

Pihapiirin aistipuutarha tarjoaa nimensä mukaisesti moniaistisen puutarhaelämyksen. Kesällä voi tutustua itsenäisesti ja turvallisesti lukuisiin viherkasveihin ja kukkiin. Kukin kasvi on merkitty isokirjoituksella ja pisteillä. Asukkaille ja muille kuurosokeille järjestetään säännöllisesti virkistystoimintaa puutarhassa. Kesäkeittiössä valmistuvat maukkaat eväät, toisinaan vapaaehtoisvoimin.

Tutustumista Kuurosokeiden Toimintakeskuksen aistipuutarhaan.

Esteetöntä liikkumista

Kuurosokeiden Toimintakeskukselle on saatu lahjoitusvaroilla (RA/2021/1740) äänimajakat. Ne auttavat liikkumaan ja suunnistamaan alueella. Majakat sijaitsevat A-majoituksen ja Lintuauran ulkoseinillä. Majakoita voi ohjata kännykkäsovelluksella ja erillisellä kaukosäätimellä.

Rakennusten viittomat

Tiesitkö, kuinka VTS Ristontalo tai keskustoimisto viitotaan? Kurkkaa videolta viittomat Kuurosokeiden Toimintakeskuksen rakennuksista.

Videoesittely Toimintakeskuksen rakennusten viittomista.