Majoitustilat

Yleistä

Yhdistyksen majoitustilat sijaitsevat Kuurosokeiden Toimintakeskuksen A-majoitussiivessä. Turvallisissa ja esteettömissä kuntoutus- ja majoitustiloissa on huomioitu kaikenikäisten kuulonäkövammaisten erityistarpeet. Näitä ovat muun muassa värikontrastit, riittävä ja häikäisemätön valaistus, kaiuttomuus sekä itsenäistä liikkumista helpottavat opasteet.

Majoitussiiven sanakartta

Kuurosokeiden Toimintakeskus, kuntoutusyksikkö Suomen Kuurosokeat ry.

Kuurosokeiden Toimintakeskus sijaitsee Tampereella Hervannan kaupunginosassa, osoitteessa Insinöörinkatu 10. Toimintakeskuksen pääoville pääsee Insinöörinkadulta. Toimintakeskus ja muut Suomen Kuurosokeat ry:n kiinteistöt ovat teiden Insinöörinkatu, Virtainpolku, Valtaraitti sekä Vilppulanpolku välissä.

Toimintakeskuksen pääovet ovat automaattiset liukuovet ja ne ovat auki päivisin, kun Toimintakeskuksella on toimintaa. Pääoven oikealla puolella on ovikello. Ulko-ovet avautuvat tuulikaappiin, jonka jälkeen on toiset liukuovet, väliovet. Väliovet avautuvat aulaan. Pääovien vasemmalla puolella on pariovi Martti Kemppi -saliin ja samalta seinustalta alkaa käytävä toimintatiloihin, ruokasaliin ja työntekijöiden toimistotiloihin. Pääovien oikealle puolelle jää mm. kuntosali sekä aisti/musiikkihuone. Pääovia vastapäätä, kello yhdessä, on majoitussiiven ovi. Aulassa, oikeassa kulmauksessa on oleskelutila. Siellä on kaksi sohvaa ja nojatuoli sekä infotelevisio, jossa näytetään tarpeellista tietoa mm. tiedotteita, uutisia ja viikon ruokalista kirjoitettuna sekä viitottuna.

Majoitussiivessä on kahdeksan huonetta asiakkaille, työhuone nimeltä keltainen huone, vaatehuoltotila, keittiö ja lasten leikkihuone. Majoitussiipi on suorakaiteen muotoinen kuin pitkä käytävä. Käytävän varrelle on sijoitettu yöpymishuoneet numerojärjestyksessä, niin että lähimpänä aulaa oleva huone on numero kahdeksan. Käytävä on mahdollista jakaa palo-ovilla ja siksi käytävän varrella on myös useita ulko-ovia. Aulasta majoitussiipeen tultaessa keltainen huone jää heti vasemmalle puolelle. Vasemmalla seinustalla sijaitsevat myös ulko-ovet, joita on viisi.

Käytävän ulko-ovien ovenkahvojen vieressä on numerot, joista voi tunnistaa mitkä yöpymishuoneet ovat lähinnä kyseistä ovea.

Jokaisen yöpymishuoneen tunnusteltavan numeron lisäksi, huoneen oven läheisyyteen on kiinnitetty tunnusteltavia muotoja ja asioita. Huone 8 sydän. Huone 7 kuusipuu. Huone 6 tikapuut. Huone 5 pieni ovi ja postilaatikko. Huone 4 iso ja pieni hirvi. Huone 3 talo. Huone 2 puuhevonen. Huone 1 puisia nappeja.

Aulasta majoitussiipeen tultaessa voi melkein nähdä koko majoituskäytävän päästä päähän. Käytävän varrella on syvennyksiä. Käytävän oikealla puolella on syvennys, jossa huoneen 8 ovi on sekä vaatehuoltotilan ovi. Käytävää eteenpäin mentäessä seuraavassa syvennyksessä oikealla puolella on huone 7. Tämä syvennys on isompi kuin edellinen sillä huoneen 7 vieressä on keittiö. Tämä kohta on käytävän avarin ja syvennyksen päässä on ovi takapihalle sekä ikkuna. Keittiön yhdellä seinustalla on kodinkoneet, tiskipöytä ja kaapit. Niiden vieressä on lastenleikkihuoneen ovi. Seinusta päättyy takapihan oveen. Tilan keskellä on kahden pöydän jono, jotka muodostavat pitkän pöydän. Pöydän ympärillä on 8 tuolia. Pöydän ja takapihan oven väliin jää pieni oleskelutila, jossa on 3 nojatuolia, sohva ja televisio.

Keittiö jää käytävän oikealle puolelle ja vasemmalla seinustalla on ikkuna ja ilmoitustaulu, sekä ensimmäinen käytävän varrella olevista ulko-ovista, numerot 7 ja 8. Ulko-ovea on vastapäätä siivouskaappi. Muutama metri käytävää eteenpäin on ensimmäinen palo-ovi. Käytävällä on hyvin tilaa liikkua, mutta palo-ovien oviaukoissa tilaa on vähemmän. 2 metriä eteenpäin ja oikealla puolella on huoneiden 6 ja 5 ovet. Seuraava ulko-ovi vasemmalla 5 huonetta vastapäätä. Muutama metri käytävää eteenpäin ja tulee toinen palo-ovi. Oikealla 4 huone ja sen vastapäätä ulko-ovi. Jatketaan käytävää eteenpäin ja seuraavana on jälleen palo-ovi. Tämän jälkeen oikealla huone 3 ja vastapäätä sen ulko-ovi. Ulko-oven vasemmalla puolella on jääkaappi. Käytävää eteenpäin mentäessä tulee viimeinen palo-ovi ja vastassa on käytävän pääty. Huoneet 2 ja 1 ovat oikealla ja viimeinen ulko-ovi huoneen 1 vastapäätä.

Käytävien palo-ovet ovat auki, kun ulkopuolisia majoittujia ei ole talossa. Palo-ovet rajaavat käytävän osiin tarvittaessa.

Päivitetty 21.11.2023