Tuntoaistimuksesta kuvailuja

Tuntokokemuksesta sanalliseen kuvailuun

Riitta Lahtinen, KT, kommunikaatiopäällikkö, Suomen Kuurosokeat ry

Kuurosokea taiteen kokija tunnusteli yhdeksää veistosta ja tuotti kokemuksestaan sanallisen kuvailun. Tutkimistilanteessa hänen kommenttinsa kirjattiin ylös, joista muodostui haptisesti, tuntoaistilla ja liikkeellä koettu kokemus tekstiksi muutettuna.

Osaisitko yhdistää yhdeksän kuvailtua tekstiä veistoksiin? Ensin ovat kuvailut kirjaimittain ja sen jälkeen teosten kuvat numeroittain. Sivun lopussa ovat oikeat vastaukset kirjain- ja numeroyhdistelmin.

Kuvailuja

A. Tämä veistos on painava, ehkä kipsinen, koska sormiin jää hienoa pölyä. Siinä on kaksi sileää kappaletta, joissa on paksut pohjat. Niiden päälle on kasattu toistakymmentä röyhelöreunaista litteää hattua. Sileän ja karhean kontrasti tulee vahvasti esiin.

B. Tämä massiivinen teos on todennäköisesti kiviveistos. Siinä on kaksi niin paksua pötköä, niin paksuja ne ovat, että kahden käden sormet eivät yletä pötkön ympäri. Jos pötköt olisivat matoja, ne seisoisivat takaruumiillaan päät ylöspäin kohonneina ja toisiinsa kietoutuneina.

C. Tässä on taso, jolla on yksitoista erimuotoista kivenmurikkaa. Osa murikoista voi muistuttaa muodoltaan jotain tuttuja asioita. Osa on ehkä rakenneltu useammasta kivestä, koska joissakin kimpaleissa tuntuu nahkeampia kohtia. Kun sinä tutustut teokseen, se voi olla erimuotoinen kuin minun sitä tutkiessani.

D. Poika istuu rannalla. Hänellä on yllään shortsit. Hän on saanut syliinsä sileän metallisen pallon.

E. Tämä veistos esittää jotain eläintä. Eläin on pääasiassa tehty 3-4 mm paksuisista metallipuikoista, mutta sen silmät ovat kuin lasikuulia. Veistos tuntuu kauttaaltaan verkkomaisen reikäiseltä ja viileältä. Eläin seisoo katsellen tarkkaavaisesti, mitä sen edessä tapahtuu.

F. Viisi kolmikulmaista klapia ne on aseteltu pohjalle ristiin rastiin, kuin tukirakenteeksi. Viisi puukappaletta on veistetty pulleiksi kuin bataatti. Ne muodostavat veistoksen huipun. Veistos tuntuu lämpimältä – lakattua puuta varmaankin.

G. Tämä on kanttarellin muotoinen veistos: valtava röpelöinen lakki huojuu vähän hoikan jalan varassa. Hyvin herkän oloinen teos.

H. Tämä siro veistos on kuin ylöspäin kiertyvä metallivaippa. Vaipan ulkopinta on sileän rosoinen, mutta sisäpuoli pisteliäs. Vaippa muodostaa lieriön, joka mahtuu hyvin kämmenien sisään. Jokin osa kurottautuu lieriön yläpuolellekin, ja vaipan yläreunassa on nuppi tai pää.

I. Tässä on veistos, jossa sormet liikkuvat mielellään. Se on muodoltaan kuin koralli tai ameba. Se on koloja täynnä. Kolojen reunat ovat tanakat, mutta sisältä ne ovat joustavat. Veistos on hyvin herkkäliikkeinen: kun sitä koputtelee, se värisee. Se on kevyt ja ilmavan tuntuinen. Voisin kuvitella, että tällainen veistos on läpikuultava veistos, mutta siinä ei ole paikkaa lamppua varten.

Veistokset

Veistos Hannu Ahosola. 11, 2016.
1. Hannu Ahosola. 11, 2016.
Veistos, Antti Keitilä. Nuotio, 2016.
2. Antti Keitilä. Nuotio, 2016.
Veistos Kaisu Koivisto, Utelias, 2015.
3. Kaisu Koivisto, Utelias, 2015.
Veistos, 4. Saana Murtti. Beyond Presence, 2013.
4. Saana Murtti. Beyond Presence, 2013.
Veistos Harri Kosonen. Tanssija II, 2016.
5. Harri Kosonen. Tanssija II, 2016.
Pia Männikkö, Some people knit, 2016.
6. Pia Männikkö, Some people knit, 2016.
Veistos Maija Kovari. Myrsky, 2008.
7. Maija Kovari. Myrsky, 2008.
Veistos Tarja Malinen. Poika ja pallo, 2013
8. Tarja Malinen. Poika ja pallo, 2013
Tiia Matikainen. Syleily, 2016
9. Tiia Matikainen. Syleily, 2016

Kuvat on ottanut Tuija Wetterstrand lukuun ottamatta Harri Kososen työtä, joka on kuvanveistäjän itsensä ottama.

Vastaukset kuvailuihin

A4, B9, C1, D8, E3, F2, G7, H5, I6