Juhlavuoden päätösluennolla muistellaan kommunikaatiopalvelujen historiaa

 

Suomen Kuurosokeat ry:n juhlavuoden luentosarjan päätöswebinaari järjestetään tiistaina 23.11.2021. Webinaarissa muistellaan kommunikaatiopalveluiden historiaa, sillä kommunikaatiopalvelut viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhlaansa. Luennolla käydään läpi erilaisia havaintoja, kokemuksia ja kuurosokeusmenetelmiä vuosien varrelta. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.

Kommunikaatiopalvelut 20 vuotta


Teksti: Riitta Lahtinen

Kommunikaatiopalvelut aloitti toimintansa vuonna 2006. Tätä edelsi Eri kommunikaatiomahdollisuudet -projekti vuosina 2001–2005. Raha-automaattiyhdistys katsoi toiminnan tärkeäksi, ja palvelu muutettiin pysyväksi osaksi Suomen Kuurosokeat ry:n toimintaa. Nyt vietämme 20-vuotisjuhlaa.

Kommunikaatiopalveluihin kuuluu erilaisia toimintoja. Tärkeintä on kartoittaa, kehittää, kouluttaa ja opettaa kuurosokeiden eri kommunikaatiomenetelmiä. Ensimmäisenä esimiehenä oli johtava aluesihteeri Terhi Pikkujämsä, sitten toiminnanjohtaja Kai Leinonen ja nykyisin talous- ja hallintopäällikkö Janika Lanne.

Alkuaikoina kommunikaatiopalveluilla oli ohjausryhmä, johon kuului eri tavoilla kommunikoivia kuurosokeita. Ohjausryhmän työnä oli koota tietoa taktiilien sormiaakkosten käytöstä. Niiden käytöstä julkaistiin suositus sekä kuvallista ja videoitua materiaalia. Lisäksi ohjausryhmän tehtävänä oli kehittää kuurosokeille tulkkausta ja eri tulkkausmuotoja sekä nostaa tulkkauksen statusta.
Kommunikaatiopalveluiden työntekijämäärät ovat kasvaneet. Vuonna 2015 saatiin erikoisasiantuntija syntymästä kuurosokeiden kommunikaation ohjaukseen ja kehittämiseen. Ensin työtä teki psykologi Emmi Tuomi. Työtä jatkoi kuulonäkövammaisten monitarpeisten kanssa erikoisasiantuntija Marianne Ojanen. Vuonna 2018 aloitti kommunikaatiotyöntekijä ja kokemusasiantuntija Sanna Nuutinen.

Kommunikaatiopalveluiden tuottamia julkaisuja ja materiaaleja on aseteltu pöydälle. Pöydällä on muun muassa kirjoja, julisteita ja reppu.

 

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut muutoksia opetuksen sisällöissä muun muassa sisäkorvaistutteen yleistyessä. Yksilöllisiä menetelmiä ohjataan yhä enemmän ja avustajat ovat usein mukana. Olemme myös tuottaneet kirjoja eri aiheista. Kommunikaatio-ohjausten uusia kontaktimuotoja ovat etäohjaus webinaarien kautta. Kokeiluja tehdään erilaisilla opetusalustoilla. Sähköisten kanavien kehittyessä verkkomateriaali on laajentunut ja Facebook-toiminta aloitettiin. Näkyvyyttä ja vaikuttavuutta ovat tuoneet mukana olo erilaisissa kehittämishankkeissa.

Kommunikaatiopalvelut pitää tiiviisti yhteyttä asiakkaisiin ja heidän läheisiinsä. Asiakkaat voivat myös suoraan vaikuttaa kommunikaatiopalveluiden toiminnan sisältöihin omilla toiveillaan.

Kommunikaatiopäällikkö Riitta Lahtisen kirjoitus on julkaistu alun perin marraskuun Tuntosarvi-lehdessä 9/2021.