Kuurosokean kohtaaminen on vuorovaikutuksessa yksi tärkeimpiä osa-alueita. Kuurosokeita henkilöitä voi kohdata päivittäin erilaiset ammattilaiset, kuten avustajat, viittomakielen tulkit, hoitajat ja taksinkuljettajat.
Kommunikaatiopalvelut tarjoaa koulutusta eri ammattiryhmille, huomioiden kunkin ammatillisen roiminta-alueen. Järjestämme myös kuurosokean kohtaamisen näytön arviointia.
Seuraavassa on tietopaketteja kuurosokean kohtaamisesta:
Riitta Lahtinen ja Sanna Nuutinen ovat kirjoittaneet ”Kuulonäkövammainen henkilö potilaana ja asiakkaana”, jossa he avaavat kohtaamista, esitellään erilaisia kommunikaatiomenetelmiä ja apuvälineitä asiakas- ja hoitotilanteissa (s.86-98). Luku löytyy kirjasta Eritavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan töissä. Kirjan ovat toimittaneet Anna Liisa Karjalainen ja Kristiina Wallenius-Penttilä 2020.
Ohjeistus viittomakielisten tiedotteiden tekoon
Ohjeistus tiedotteiden tekoon (pdf)
Ohjeita sujuvaan luennointiin
Ohjeita sujuvaan luennointiin (pdf)
Aistivammat ja kodin sisustus
Retinalehti 2/2022 lehdessä sivulla 38-39 on Riitta Lahtisen kirjoittama artikkeli ”Aistivammat ja kodin sisustus”
Artikkeli on luettavissa myös nettisivulta.
Retina lehti: https://www.retina.fi/materiaalit/Retina22_2.pdf
Viittomakielinen saattohoito-opas
Videosarjassa kerrotaan suomalaisella viittomakielellä viittomakielisen saattohoidon erityispiirteistä ja laadukkaasta toteuttamisesta. Videossa on tekstitys suomeksi. Oppaassa on neljä osaa; Johdanto, Saattohoito, Kommunikaatio ja Hoitotahto.
Kommunikaatio-osiossa kerrotaan mm. kuurosokeiden kommunikaatiomenetelmistä ja sairaalahaptiiseista: Saattohoito-opas viittoen: Kommunikaatio (YouTube)
Saattohoito-opas tekstinä (PDF): Opas viittomakieliseen saattohoitoon
Hätämerkki
Kuurosokeiden ja kuulonäkövammaisten keskuudessa on ollut jo 1990-luvulta asti kansainvälisesti käytössä yleinen hätämerkki Iso X. Se piirretään selkään, kooltaan se on koko selän kokoinen. Kun kuurosokean tunnistaa tämän muodon selässään, tarkoittaa se, että tilasta poistutaan nopeasti opastuksessa kokoontumispaikalle. Turvallisessa paikassa käydään tilanne läpi.
Kuurosokeiden lähi-ihmisten, ammattilaisten ja pelastuslaitoksen henkilöstön on tärkeää tietää, miten akuutissa hätätilanteessa voidaan kommunikoida nopeasti hätämerkkiä antamalla.
Kuvaus: Kuurosokea henkilö työskentelee tietokoneen ääressä. Taustalta alkaa kuulumaan yleisen vaaratilanteen äänimerkki. Kuuluu huuto: ”Hei, kaikki ulos nyt!” Kuurosokean luokse saapuu avoimesta ovesta turvaliiviin pukeutunut naishenkilö ja tekee selkään ison X merkin. Samalla hän ojentaa opastuskätensä. Kuurosokea ottaa nopeasti opastusotteen, pöydän vasemmalta kulmalta sisäkorvaimplantin ja sen vierestä pöytään nojaavan valkoisen kepin. Turvallinen ja nopea poistuminen kokoontumisalueelle voi alkaa.
Lisätiedot:
Riitta Lahtinen. 2003. Kuurosokeiden kansainvälinen hätämerkki X. Tuntosarvi 10/2003.
Raili Karisaari. 2002. Hätämerkit – iso X ja pieni x. Tuntosarvi 9-10/2002.
Lisätietoja myös sähköpostitse: kommunikaatiopalvelut(a)kuurosokeat.fi
Sairaalakansio ja sen käyttö
Terveydenhuollossa on omat potilasjärjestelmänsä, joista löytyvät tarkat potilastiedot diagnooseista, mutta aina ne eivät riitä. Sairaalakansio täydentää potilasjärjestelmän tietoja: Infosivu kertoo lyhyesti diagnoosin, eli mistä sairaudesta on kyse, ja asiakkaan oman kokemuksen sairauden vaikutuksesta arjen toimintoihin, kommunikaatioon ja kohtaamiseen. Kansion sisältö toteutetaan käyttäjän yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.
Sairaalakansio ja sen käyttö (PDF)
Info-purkki jääkaapin ovessa
Kotona onnettomuuden sattuessa tärkeimmät terveyteen liittyvät tiedot olisi hyvä olla yhdessä paikassa ja löydettävissä terveydenhuollon ihmisille.
Info-purkki jääkaapin ovessa (PDF)
Vinkkejä etätoimintaan
Vinkkejä kommunikoimiseen ja asioiden hoitamiseen koronan aikana. Aiheina muun muassa etäavustaminen, etätulkkaus, taktiilitulkkaus ja kommunikointi sekä ulkona liikkuminen.
Vinkkejä-etätoimintaan (PDF)
Kuurosokean kohtaaminen terveysasemalla
Toimiva asiakaspalvelu terveysasemalla alkaa kuulonäkövammaisen ja kuurosokean henkilön kohtaamisella. Videolla esitetään kaksi esimerkkiä. Ensimmäisessä kohtauksessa kohtaaminen ei suju, jälkimmäisessä on muutama toimiva kohtaamisen idea.
65 ideaa sujuvaan kommunikaatioon
Kommunikaatiopalvelujen ideointikisassa saatiin kaikkiaan 65 ideaa kommunikaation sujuvoittamiseksi. Ideat on listattu oheisessa dokumentissa.
65 ideaa (PDF)
Kuurosokea-ranneke
Ranneketta voi käyttää esimerkiksi sairaalassa, uidessa ja liikkuessa. Linkistä löytyy rannekkeen esittely.
Kuurosokea-ranneke (PDF)
Kun kohtaat kuurosokean työntekijän
Kun kohtaat kuurosokean työntekijän -huoneentaulussa kerrotaan asioista, joita tulisi ottaa huomioon kohdatessa kuurosokean työntekijän.
Kun kohtaat kuurosokean työntekijän (PDF)
Kohtaamisen onnistumiseksi
Asioidessa terveyskeskuksessa tai sairaalassa voi hoitohenkilökunnalle kertoa omista kommunikointitavoista. Virpi Tűrkmen on koonnut kuurosokeilta toiveita ja ehdotuksia niistä asioista, joita henkilökunnan on hyvä tietää, jotta he osaavat toimia kuurosokean asiakkaan kanssa. Näistä on tärkeimmät asiat koottu tiedotteeseen, jonka voi tarvittaessa tulostaa ja antaa hoitohenkilökunnalle tiedoksi.