Kuurosokean kohtaaminen

Kuurosokean kohtaaminen on vuorovaikutuksessa yksi tärkeimpiä osa-alueita. Kuurosokeita henkilöitä voi kohdata päivittäin erilaiset ammattilaiset, kuten avustajat, viittomakielen tulkit, hoitajat ja taksinkuljettajat.

Kommunikaatiopalvelut tarjoaa koulutusta eri ammattiryhmille, huomioiden kunkin ammatillisen roiminta-alueen. Järjestämme myös kuurosokean kohtaamisen näytön arviointia.

Seuraavassa on tietopaketteja kuurosokean kohtaamisesta:

Viittomakielinen saattohoito-opas

Videosarjassa kerrotaan suomalaisella viittomakielellä viittomakielisen saattohoidon erityispiirteistä ja laadukkaasta toteuttamisesta. Videossa on tekstitys suomeksi. Oppaassa on neljä osaa; Johdanto, Saattohoito, Kommunikaatio ja Hoitotahto.

Kommunikaatio-osiossa kerrotaan mm. kuurosokeiden kommunikaatiomenetelmistä ja sairaalahaptiiseista: Saattohoito-opas viittoen: Kommunikaatio (YouTube)

Saattohoito-opas tekstinä (PDF): Opas viittomakieliseen saattohoitoon

Hätämerkki

Kuurosokeiden ja kuulonäkövammaisten keskuudessa on ollut jo 1990-luvulta asti kansainvälisesti käytössä yleinen hätämerkki Iso X. Se piirretään selkään, kooltaan se on koko selän kokoinen. Kun kuurosokean tunnistaa tämän muodon selässään, tarkoittaa se, että tilasta poistutaan nopeasti opastuksessa kokoontumispaikalle. Turvallisessa paikassa käydään tilanne läpi.

Kuurosokeiden lähi-ihmisten, ammattilaisten ja pelastuslaitoksen henkilöstön on tärkeää tietää, miten akuutissa hätätilanteessa voidaan kommunikoida nopeasti hätämerkkiä antamalla.

Asiaa hätämerkeistä löydät seuraavista artikkeleista:

Riitta Lahtinen. 3003.  Kuurosokeiden kansainvälinen hätämerkki X. Tuntosarvi 10/2003.

Raili Karisaari. 2002. Hätämerkit – iso X ja pieni x. Tuntosarvi 9-10/2002.

Lisätiedot: kommunikaatiopalvelut(a)kuurosokeat.fi

Kuvaus: Kuurosokea henkilö työskentelee tietokoneen ääressä. Taustalta alkaa kuulumaan yleisen vaaratilanteen äänimerkki. Kuuluu huuto: ”Hei, kaikki ulos nyt!” Kuurosokean luokse saapuu avoimesta ovesta turvaliiviin pukeutunut naishenkilö ja tekee selkään ison X merkin. Samalla hän ojentaa opastuskätensä. Kuurosokea ottaa nopeasti opastusotteen, pöydän vasemmalta kulmalta sisäkorvaimplantin ja sen vierestä pöytään nojaavan valkoisen kepin. Turvallinen ja nopea poistuminen kokoontumisalueelle voi alkaa.

Sairaalakansio ja sen käyttö

Terveydenhuollossa on omat potilasjärjestelmänsä, joista löytyvät tarkat potilastiedot diagnooseista, mutta aina ne eivät riitä. Sairaalakansio täydentää potilasjärjestelmän tietoja: Infosivu kertoo lyhyesti diagnoosin, eli mistä sairaudesta on kyse, ja asiakkaan oman kokemuksen sairauden vaikutuksesta arjen toimintoihin, kommunikaatioon ja kohtaamiseen. Kansion sisältö toteutetaan käyttäjän yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.

Sairaalakansio ja sen käyttö (PDF)

Info-purkki jääkaapin ovessa

Kotona onnettomuuden sattuessa tärkeimmät terveyteen liittyvät tiedot olisi hyvä olla yhdessä paikassa ja löydettävissä terveydenhuollon ihmisille.

Info-purkki jääkaapin ovessa (PDF)

Vinkkejä etätoimintaan

Vinkkejä kommunikoimiseen ja asioiden hoitamiseen koronan aikana. Aiheina mm. etäavustaminen, etätulkkaus, taktiilitulkkaus ja kommunikointi sekä ulkona liikkuminen.

Vinkkejä-etätoimintaan (PDF)

Kuurosokean kohtaaminen terveysasemalla

Toimiva asiakaspalvelu terveysasemalla alkaa kuulonäkövammaisen ja kuurosokean henkilön kohtaamisella. Videolla esitetään kaksi esimerkkiä. Ensimmäisessä kohtauksessa kohtaaminen ei suju, jälkimmäisessä on muutama toimiva kohtaamisen idea.

65 ideaa sujuvaan kommunikaatioon

Kommunikaatiopalvelujen ideointikisassa saatiin kaikkiaan 65 ideaa kommunikaation sujuvoittamiseksi. Ideat on listattu oheisessa dokumentissa.

65 ideaa (PDF)

Kuurosokea-ranneke

Ranneketta voi käyttää esimerkiksi sairaalassa, euidessa ja liikkuessa. Linkistä löytyy rannekkeen esittely.

Kuurosokea-ranneke (PDF)

Kun kohtaat kuurosokean työntekijän

Kun kohtaat kuurosokean työntekijän -huoneentaulussa kerrotaan asioista, joita tulisi ottaa huomioon kohdatessa kuurosokean työntekijän.

Kun kohtaat kuurosokean työntekijän (PDF)

Kohtaamisen onnistumiseksi

Asioidessa terveyskeskuksessa tai sairaalassa voi hoitohenkilökunnalle kertoa omista kommunikointitavoista. Virpi Tűrkmen on koonnut kuurosokeilta toiveita ja ehdotuksia niistä asioista, joita henkilökunnan on hyvä tietää, jotta he osaavat toimia kuurosokean asiakkaan kanssa. Näistä on tärkeimmät asiat koottu tiedotteeseen, jonka voi tarvittaessa tulostaa ja antaa hoitohenkilökunnalle tiedoksi.

Kohtaamisen onnistumiseksi (PDF)